22 kwietnia 2002 roku z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie zjechał ostatni egzemplarz FSO Polonez. To wydarzenie oznaczało definitywny koniec produkcji tego kultowego samochodu, który przez 24 lata był symbolem polskiej motoryzacji.

Polonez zadebiutował na rynku 3 maja 1978 roku jako następca Polskiego Fiata 125p. Choć bazował na konstrukcji Fiata, od swojego poprzednika różnił się nowoczesnym nadwoziem i bardziej komfortowym wyposażeniem. Szybko zdobył dużą popularność, stając się pojazdem chętnie wybieranym przez zarówno osoby prywatne, jak i instytucje. Poloneza wykorzystywano m.in. jako radiowóz, karetkę pogotowia, taksówkę, a nawet samochód rajdowy.

W ciągu swojej historii Polonez przeszedł kilka modernizacji, otrzymując m.in. nowe silniki, lepsze wyposażenie i bardziej atrakcyjne nadwozia.

Mimo ciągłych modernizacji, Polonezowi coraz trudniej było konkurować z nowocześniejszymi samochodami zachodnich marek. W latach 90. XX wieku sprzedaż Poloneza zaczęła spadać, a FSO borykało się z coraz większymi problemami finansowymi. W 2002 roku, po wyprodukowaniu łącznie 1 061 807 egzemplarzy, podjęto decyzję o zakończeniu produkcji Poloneza.

Koniec Poloneza był końcem pewnej epoki w polskiej motoryzacji. Choć samochód ten nie był pozbawiony wad, dla wielu Polaków pozostaje symbolem tamtych czasów. Do dziś Polonezy cieszą się dużą popularnością wśród miłośników motoryzacji, którzy chętnie restaurują i pielęgnują te kultowe auta.

Mimo zakończenia produkcji, Polonez pozostaje ważnym elementem polskiej historii i kultury. Do dziś jest chętnie wspominany przez pokolenia Polaków, a jego charakterystyczna sylwetka wciąż budzi nostalgię.